måndag 7 februari 2011

Pensionsrånen

En av mina favoriter, Pehr H Börjesson, skriver på SvD Brännpunkt om hur svenska banker och pensionsinstitut lurar sina kunder på deras surt förvärvade pensionspengar. För många av oss är det ett känt fenomen att enorma summor av våra framtida pensioner äts upp av de avgifter storbankerna och pensioninstituten tar ut i köpavgifter, säljavgifter och förvaltningsavgifter. Det handlar om åtskilliga tusenlappar i månaden i slutändan beroende på vilken fond man har valt bara när det gäller avgifter!

Börjesson tar ju i sin artikel upp den ytterst svaga avkastningen som våra ledande pensionsbolag ger på kundernas sparande trots mycket starka år för börsen. Jag gjorde en gång misstaget att teckna mig för en försäkring hos AMF för min avtalspension. Efter några år tröttnade jag när utvecklingen för denna var mycket svag i jämförelse med mitt privata pensionssparande hos Avanza. Avanza hade då infört möjligheten att flytta avtalspensionen till dem, vilket jag gjorde. Den har sedan dess också utvecklats bra, medan AMF som ett av få pensionsbolag förvägrar sina kunder rätten att flytta redan inbetald avtalspension från bolaget.

Tyvärr genomfördes också en revision av avtalspensionssystemet tidigare i vintras, där det nu inte spelar så stor roll var man har pensionen. Staten har nu gått in och valt ut ett antal "lämpliga" fonder för medborgarna att stoppa avtalspensionspengarna i så från att ha haft tusental olika fonder att välja på är man nu nere på inte ens 30 "speciellt utvalda" att välja mellan. Valfrihet?


Jag kan verkligen rekommendera Börjessons Så kan alla svenskar bli miljonärer och även Bankbluffen av Joel Dahlberg. Där avslöjar mångårige ekonomijournalisten Dahlberg hur våra storbanker blåser sina kunder. Exempel som tas upp är kortavgifter, men inte minst fonderna som prackas på kunderna och lånemarginalerna. Varför ger storbanken 0,3 % ränta på sparkontot medan andra mindre banker ger över 2 %? Resultatet blir att våra 4 svenska storbanker, globalt sett mycket små, in lika mycket vinst som våra 4 största svenska företag. Läs och chockas och byt sedan bank och lägg om sparandet. Ta bara något så enkelt som en klassisk räntefond. Nordea tar här ut 0,50 % i förvaltningsavgift och med en reporänta på 1,25 % blir det inte mycket kvar, medan t ex Spiltan tar ut 0,10 % i avgift. Det är inte svårt att räkna vad resultatet blir på några års sikt om man lägger delar av sina pensionspengar i räntefonder.

Ett av få bra sätt som jag kommit på att få igen lite av de pengar man trots allt tvingas ge bort till bankerna är att äga bankaktier och ta del av bankernas utdelning. Imorgon rapporterar Swedbank och då får vi reda på vad vi som är delaktiga vid arvodets utdelande har att vänta. Självklart har jag sett till att endast äga preferensaktien som ger förtur till utdelningen.

Uppdatering 8/2 08.30: 4,80 kr för preferensaktien mot 2,10 kr för A-aktien visade det sig bli.

AFV, AFV2, AFV3, E24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar