fredag 18 februari 2011

Gratispengar för banken

E24 skriver idag om var man hittar bäst ränta på sitt sparande. Liksom jag kom fram till blev Sevenday och Hoist Spar de bästa alternativen om man vill ha fria uttag.

En jämförelse med våra storbanker är inte mycket att hänga i julgranen. Sist jag var hos banken påpekade jag att ränteskillnaden mellan reporäntan och mitt rörliga bolån är mer än vad de erbjuder på sitt bästa sparkonto. "Så kan du ju inte räkna", tyckte de. "Våra lånekostnader är dyra nuförtiden."
"Varför inte? Vad är det som gör det så dyrt för er att låna pengar att ni måste ha denna gigantiska skillnad?"

Det fick jag aldrig något svar på. Sparpengarna får fortsätta vara på ett helt annat ställe än storbanken.

Den största vinsten gör dock bankerna på våra lönekonton, där de disponerar stora summor pengar helt gratis. Fel. De tar ju faktiskt t o m betalt för det i form av kortavgifter på de köpkort vi brukar har knutna till lönekontona.


E24, E24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar