söndag 13 februari 2011

Röka hundralappar vanligare än cigaretter?

I nästa vecka höjer Riksbanken med sannolikhet räntan ytterligare ett snäpp och SvD Näringsliv skriver om bankernas uselt låga inlåningsräntor och vad man kallar räntekrasch. Rån är ett annat lämpligt uttryck. Journalisten Andreas Cervenkas jämförelse är rätt träffande:


"Bankernas vanliga lönekonton, som i praktiken innebär att du lånar ut pengar till banken, ger just nu 0 procent i ränta. Samtidigt var inflationen i december 2,3 procent, mätt i årstakt. Som placering betraktat är det lika intelligent som att förvara hundra tusenlappar i en kartong och varje år plocka ut två som varsamt handrullas till en cigarr och avnjutes under köksfläkten."

Till veckan ska jag betala av en större del av mitt bolån nu när jag har fått lite pengar över. Att betala av på lån är bland det bästa sparande man kan göra. Det ska också diskuteras ränta. Trots rabatt på bankens ränta är det fortfarande större skillnad på banken utlåningsränta och reporäntan av vad banken erbjuder på sitt bästa sparkonto. Sjukt och det ska de få höra. Det finns andra aktörer på marknaden.

Apropå banker och räntor kan jag även tipsa om ett av de första inläggen jag skrev som handlade just om sparkonton, som i många av storbankerna inte ger någon ränta att tala om. Varför nöja sig med 0,3 % på Handelsbanken "sparkonto" när det finns andra som erbjuder fria uttag och 8 ggr högre ränta och ändå täcks av statliga insättningsgarantin.

Ett av få sätt att få igen pengar från banken är att äga bankaktier. I år blev det trevliga 6 % direktavkastning på mina Swedbank utifrån anskaffningsvärdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar