torsdag 3 mars 2011

Många godbitar

Året har börjat lite tråkigt på börsen, men ändå med vissa möjligheter. Den svenska börsen har varit överlag negativ under rapportperioden, vilket fått till följd att många bolags aktiekurser fallit fastän de presenterat mycket trevliga rapporter med fina framtidsmöjligheter och höga utdelningar. När aktierna samtidigt går ner är det bara att tacka och ta emot och öka på innehavet.

H&M har nu slutligen brutit genom motståndet på ca 206 kr och fallit ner idag till 200 kr där aktien vände och bildade en spik för uppgång under något högre volym än de senaste veckorna. Jag har redan fyllt på några ggr i H&M sedan rapporten som fick aktien att falla och är nu sugen att ta in lite till.

Dock finns det många andra trevliga bolag att titta närmare på. Bilia är en favorit sedan tidigare som jag gärna skulle vilja öka på innehavet i. Inom gruvsektorn har jag nyligen ökat på innehavet av Lovisagruvan som fortfarande känns otroligt billig och som dessutom fortfarande ger 8 % direktavkastning till dagens pris. Inte illa. Ett annat gruvföretag jag har ökat i under senaste dippen är Northland Resources. Det är ett företag jag tror mycket starkt på och det känns här som att man har möjligheten att vara med i ett LKAB eller Boliden från start. MSAB är ett annat företag jag tror mycket starkt på. En stark produkt på en expanderande marknad som man är nästan ensam på. Fler lär få upp ögonen för företaget när det snart byter lista och handeln förmodligen ökas.

Därutöver finns det en hel del andra bolag jag gärna skulle vilja öka i. Det är svårt att behålla en hyfsad kassa i detta läge, men jag känner ändå att jag vill göra så eftersom man inte riktigt vet var Jasminrevolutionerna tar vägen och det kan medfölja att dyker upp ännu bättre möjligheter framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar