fredag 25 mars 2011

Saab visar vägen!

Saab visar vägen för övriga biltillverkare. Man kan ju fråga sig hur det kan vara så med tanke på Saabs finansiella status och det har faktiskt inte så mycket med den att göra. Snarare handlar om viljan att ta vara på nya möjligheter. Om det sedan är Saab eller någon annan tillverkare som blir först att hela realisera konceptet återstår att se.

I flera år har jag gått och funderat på när Internet och ständig uppkoppling egentligen ska landa in i våra bilar. För tio år sedan kändes det rätt främmande att tänka sig en Iphone eller Android och allt vi idag gör med alla appar på våra smartphones. Nu känns det nästan lite märkligt när man ska använda en telefon utan appar. Själv har jag t ex stor nytta av Prisjakts app när jag är ute och ska handla någon dyrare vara. Är det bra pris eller inte? En annan smidig app är vägvisare när man använder telefonens kamera och får vägvisning direkt i bilden till sevärdheter. Perfekt när man är i en ny stad. Det är ju bara fantasin som egentligen sätter gränserna för vad apparna klarar av.

Bilindustrin har dock inte riktigt lyckats ta till sig den nya uppkopplade revolutionen. Man får vara extremt glad om man hittar ett usb-uttag i en bil eller en Iphone-anslutning. Det är riktigt high-tech på bilfronten.

Tills nu. Saab visade nyligen upp sitt nya infomediasystem "IQon" som ersätter den centrala reglagepanel som återfinns i många bilar. Panelen där man styr radio, luftflöde etc och ställer in navigationen och en massa andra funktioner beroende på hur välutrustad bil man har. Med IQon slänger man ut allt detta och ersätter panelen med en skärm av surfplattemodell byggt på Androidgränssnitt. På "surfplattan" styr nu föraren alla dessa funktioner i bilen och betydligt mer därtill. Det går att surfa, strömma data från nätet, navigationen sköts via uppkopplingen med ständigt aktuella kartor och trafikinformation. Hittar man en intressant restaurang i navigationen ringer ju självklart IQon upp om man så vill. Att strömma media till ungarna i baksätet blir en ju en liten sak när man har ett gränssnitt som är gjort för detta från början.

Bäst av allt är ju att Android är en öppen arkitektur med användarskapade appar, där nu tredje man kan gå och in och förbättra funktioner i bilen på ett enklare sätt. Alla som har en smartphone vet vad mycket nya funktioner som ständigt dyker upp i apparna. Tänk er motsvarande i en bil!

Saab visar alltså vägen för övriga biltillverkare, även om en av de amerikanska tillverkarna börjat snegla på likande lösningar. Frågan är om Saab överlever så pass länge att man hinner förverkliga drömmen?

Jag är helt övertygad om att detta är nästa stora våg inom IT-världen. I det här fallet är Googles Android med dess öppna källkod betydligt mycket mer överlägset än det slutna Apple. För biltillverkarna blir det mycket attraktivt med lösningar där man själv kan modifiera utefter behov. Av den anledningen ser jag Google som en bättre investering än Apple, även om Apple alltid hittat nya och lukrativa vägar. Frågan är om man fortsätter göra det även utan Steve Jobs? Man kan också fråga sig om Nokia/Microsoft klarar av att haka på vågen?
Öppen källkod har en hel del fördelar trots allt.

Varken Google eller Apple är billiga aktier att köpa och den fallande dollarn har det inte gjort roligare att äga amerikanska aktier. Det blir i alla en liten mängd Google till depån nu.




SvD, 2, 3, 4, 5, 6, Aft, 2, 3, E24, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, DN, 2, 3, 4, NyT, 2, 3, 4, 5, 6, Afv, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

1 kommentar: